معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: بسیاری از فعالیت های پژوهشی ما متوقف شده است

در پی شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه، موزه های کشور تا زمان نامعلومی تعطیل شدند. ولی آیا موزه ها فقط مکان های فیزیکی برای بازدید هستند و یا فعالیت های متنوعی دارند که همچنان می تواند با وجود درهای بسته برای ما جذاب، سرگرم کننده و آموزشی باشد. اینکه موزه های ما چقدر در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی فعال هستند و اصولا در این فضای مجازی چه می کنند و چه برنامه هایی برای این دوران و دوران پسا کرونا دارند، مساله ای است که خانم امینی از موزه ملی علوم وفناوری طی مصاحبه های مختلف با مسوولین موزه های کشور به آن پرداخته است. در این مطلب شما مصاحبه  علیرضا قلی نژاد پیربازاری، معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را می خوانید.

کرونا، علاوه بر متاثر کردن بخش‌های اقتصادی، بخشی از نقش آفرینان فرهنگی را که مستقیما با عموم مردم سرکار دارند، مانند موزه‌ها، کتابخانه های عمومی، تئاتر و سینما ها را بطور وسیعی دستخوش مشکلات بزرگی کرده و یا خواهد کرد، چند نمونه از مشکلاتی که طی این دوران موسسه شما با آن مواجه است و  بزرگترین نگرانی و مشکلی که در آینده از این بحران موسسه شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد چیست؟

  • بسیاری از پژوهش های برنامه ریزی شده در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به دلیل محدودیت فراروی مراجعه پژوهشگران به حوزه های میدانی در اقصی نقاط کشور که طبیعتا برای حفاظت از سلامتی پژوهشگران امری ضروریست باعث اختلال در فعالیتهای پژوهشی شده است. در آینده نیز با استمرار طولانی مدت مساله کرونا بسیاری از فعالیتها و رویدادها و مراسم که بخشی میراث غیر ملموس ایران زمین را تشکیل می دهند، متوقف شده و این مساله به ویژه در ارتباط با مراسمی که سالانه و یکبار انجام می شوند مانند نوروز، مساله ای جدی در استمرار آیین ها بشمار می رود. در زمینه های هنرهای سنتی، زبان و گونه های زبانی و ….. نیز مشکلات مشابهی بوجود خواهد آمد که می بایست با آینده نگری چاره ای اندیشید.

 امروزه، نقش پررنگ فرهنگ و خلاقیت در جوامع مشخص است. بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری نقش بسزایی در سلامت روحی و روانی جوامع ایفا می‌کنند و در هفته هایی که گذشت بسیاری از موسسات فرهنگی، فعالیت‌های آنلاین فراوانی را با این هدف به اجرا گذشتند. ارزیابی کیفیت بهره برداری مخاطبین، حق کپی رایت و  مالکیت فکری و حقوق معنوی انتشار آثار مجازی در صفحات اجتماعی  چه جایگاهی در میزان فعالیت های مجازی خواهد داشت ؟

  • طبیعتا این رویدادها در ابتدای امر بواسطه تازگی و بویژه امکاناتی که برای مبادله اندیشه ها و اطلاعات در اختیار کاربران قرار می دهند بطور گسترده مورد استقبال قرار می گیرند. همین وسعت مراجعه و مطالبه از دو جهت باید مورد مراقبت قرار گیرد: اول موضوع توجه به حمایت های حقوق مالکیت معنوی و فکری و دوم آماده سازی شبکه خدمات رسانی برای ارائه خدمات در گستره ای که وسعت آن قابل مقایسه با دوران پیش ار کرونا نیست. وانگهی چنانچه این موضوع بنا به مطالبات عمومی استمرار  یابد باید آمادگی لازم برای ارائه چنین خدماتی بطور مستمر و در طولانی مدت فراهم شود.

  اهمیت تهیه دستورالعمل های مشخص و طراحی برنامه های پس از بحران ضمن تاثیرات این  پاندمی بر موزه ها و فعالیت‌های فرهنگی چیست؟  آیا موسسه ی شما اقدام به برنامه ریزی نموده است ؟

  • اهمیت موضوع طبیعتا متناسب با اهمیت حفاظت از جان مراجعه کنندگان و خدمتگذاران موسسات موزه ای پراهمیت است. پژوهشگاه بلافاصله پس از همه گیری و قرنطینه دستورالعمل جامعی را در این زمینه تهیه و در اختیار مراجع قرار داده است.

 آیا موسسه شما متناسب با شرایط اقلیمی و اجتماعی کشور، دارای برنامه های از پیش تعیین شده در مورد بحران های بلایای طبیعی و جنگ و غیره است ؟ مدیریت بحران در این شرایط بر عهده ی کیست و متخصصین مدیریت بحران در موسسه شما از قبل آموزش دیده بودند ؟

  •  بله، در پژوهشگاه، پروژه آمادگی در مقابل بحران در قالب طرحی پژوهشی تحت نظر ریاست پژوهشگاه از یکسال پیش در حال انجام و رصد کردن است .

 سطح ارتباط  و شناخت موسسه شما و شناسایی شما از موسسات حمایتی بالادستی و حمایت  مراکز پیش بینی مدیریت بحران دولتی تا چه اندازه است  و همچنین ارتباط شما با موسسات کوچکتری که به دانش و تجربه شما در این زمینه نیاز دارند ، چگونه است؟

  • پژوهشگاه از طریق روابط و توافق نامه های خود همچنین با ارتباط ارگانیک با وزارت خانه مطبع در حد مقدورات ارتباط مناسبی با موسسات و نهادهای مرتبط با موضوع دارد.

کمیته مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای ذیی ربط در شرایط فعلی و مواجهه با ویروس کووید ۱۹ چه کمک هایی اعم از فکری و مالی با موسسه شما  انجام داده است ؟

  • از نظر کمکهای فکری با توجه به جایگاه پژوهشگاه بعنوان تنها نهاد پژوهشی که مسولیتهای حاکمیتی پژوهش در حوزه های میراث فرهنگی گردشگری و هنرهای سنتی/صنایع دستی را عهدار می باشد طبیعتا در جایگاه ارائه خدمات معنوی و فکری به وزارتخانه و سایر نهادهای مرتبط با حوزه های سه گانه پیش گفته می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =